Edouard Vuillard
Edouard Vuillard's Oil Paintings
Edouard Vuillard Museum
November 11, 1868-June 21, 1940. French painter.

About Us
email

90,680 paintings total now
Toll Free: 1-877-240-4507

  
  

Edouard Vuillard.org, welcome & enjoy!
Edouard Vuillard.org
 

unknow artist
Portrait of a man,said to be joseph-jean-baptiste fleuriau,seigneur d armenonville,garde des sceaux

ID: 27548

unknow artist Portrait of a man,said to be joseph-jean-baptiste fleuriau,seigneur d armenonville,garde des sceaux
Go Back!



unknow artist Portrait of a man,said to be joseph-jean-baptiste fleuriau,seigneur d armenonville,garde des sceaux


Go Back!


 

unknow artist

  Related Paintings of unknow artist :. | oscar II | platons utseende har bliet litet av ideal for uppfatt ning av filosofer | Arab or Arabic people and life. Orientalism oil paintings 74 | Zola,malad of Edouard Man | Arab or Arabic people and life. Orientalism oil paintings 513 |
Related Artists:
Camille Roqueplan
Camille Joseph Etienne Roqueplan, 18 February 1802 in Mallemort; † 30 September 1855 in Paris) was a French painter.
Martin Mijtens d.a.
Martin Mijtens d.ä., Martin Meytens, Martin Mytens, född 1648 i Haag, Holland, död 1736 i Stockholm och begravd i Maria Kyrkan, nederländsk konstnär. Far till Martin Mijtens d.y. och son till porträttmålaren Isaac Mijtens. Mijtens kom till Stockholm före eller under år 1677 och fann där ett så tacksamt fält för sin konst, att han beslöt stanna och 1681 satte han bo. Av hans första verk finns prov i Vibyholms och andra samlingar. De visar, att han hade en fin pensel, behaglig, varm, fastän tunn färg samt livlig och karakteristisk uppfattning av de skildrade. Med sina gråaktiga fonder, de ofta gulbruna draperierna och den enkla, naiva framställningen bildar Mijtens vid denna tid en bestämd motsats till David Klöcker Ehrenstrahl. Men dennes anseende och den gunst hans målningssätt vunnit var så stora, att även Mijtens måste böja sig. Så småningom blir hans bilder något anspråksfullare och djärvare, åtbörder och minspel kraftigare, bisakerna rikare, tonen i det hela mer högstämd, utan att personligheten försummas eller återgivningen av hudfärg överger den varma, åt gult dragande hållningen. Många bilder från denna hans andra period, som ungefär omfattar åren 1685- 1700, finns på Skoklosters slott, där Nils Bielke och hans grevinna, Eva Horn (i landskap), hör till mästarens bästa målningar, och på Vibyholm, i Uppsala (professor Schwedes porträtt i Uppsala museum och Olof Rudbeck d.ä.:s förträffliga bild, 1696, i medicinska fakultetens sessionsrum), i Hammers samling och på inte så få andra ställen. Konstnärens vana att högst sällan signera har gjort, att bilderna från dessa år ofta har blandats ihop med Ehrenstrahls och gått under den senares namn. Säkra skiljetecken är emellertid draperierna, som hos Mijtens saknar stil och ofta verkar tämligen slappt tecknade, och även det livligare åtbördsspelet. Man vet, att Mijtens, trots sin medtävlares anseende, var mycket eftersökt som porträttmålare och samlade förmögenhet på sin konst, så att han kunde bl.a. förvärva ett ej obetydligt konstgalleri. Han var även alltifrån 1692 och ganska länge kyrkoråd i den lilla holländska församlingen i Stockholm. 1697 och 1701 företog han resor till hembygden, den förra gången åtföljd av sin unge lärjunge Lucas von Breda. Utom denne ej obetydande konstnär utbildade Mijtens även sin son , som under det i Tyskland antagna namnet van Meytens berömde målaren (se denne), samt G. de Mar??es och möjligen flera. Man kan säga att omkring år 1700 vidtog Mijtens tredje maner. Karnationen får en dragning åt rött, som slutligen blir nästan stötande (t. ex. i Fabritius och prins Alexander av Georgiens porträtt på Gripsholms slott), teckningen vårdslösas mer, och de granna röda eller djupblå draperierna är stillösare och hårdare målade än förr. Dock lever ännu inte litet av den forna kraften i karaktärsteckningen, och anordningen bibehåller i mycket den förra prydligheten. Även denna hans nedgång finnes ej sällan företrädd i svenska samlingar. Märkligt är ett självporträtt (nu på Fånö i Uppland), emedan det enligt sägnen skall vara målat på hans höga ålderdom och under sinnessvaghet (om denna vet man för övrigt inget). Utom måleriet idkade han även gravyr samt utförde ett porträtt af Karl XI i svart maner och möjligen ett par andra blad i samma art (Gustaf Adolf de la Gardie, Georg Stiernhielm). Mijtens skall, enligt gammal uppgift, ha avlidit i Stockholm 1736; enligt en urkund levde han ännu i juli 1730. Hans målningssamling såldes av hans arvingar till preussiske överstemarskalken greve Gotter och kom inte långt därefter till storhertigen af W??rttemberg. Carl Gustaf Tessin, som tycks ha hyst mycken ringaktning för Mijtens omtalar dock, att denna samling på sin tid ansågs som den enda framstående i riket (utom grefve Johan Gabriel Stenbocks). Att Carl Gustaf Tessin vid samma tillfälle kallar Mijtens "en gammal färgskämmare" och även annars talar illa om hans konst, tycks visa att Mijtens vid mitten af 1700-talet var fullkomligt bortglömd, åtminstone sådan han varit under sin bästa tid. Sedan finns han ej heller mycket omtalad. Först genom konstföreningens utställning 1841 och Nils Arfwidssons anmälan av honom i Frey återupptäcktes han; och man fann då, att Sverige i honom ägt en konstnär av sådan betydelse, att han kan mäta sig även med våra största mästare. Hans inflytande på den svenska konstens fortbildning blev dock ej särskilt stort. David Klöcker Ehrenstrahl och David von Krafft ställer honom i det avseendet fullkomligt i skuggan.
Robert Havell Jr Prints
1793-1878 Engraver and painter, cousin of William Havell. He learnt the art of aquatint engraving from his father, Robert Havell I. He worked first in the family engraving business and then c. 1825-7 with Colnaghi in London. In 1827 he undertook the execution in aquatint of the plates for John James Audubon Birds of America, published in parts in London between 1827 and 1838. Havell engraved 425 of the plates and reworked the ten that had been engraved by William Home Lizars in Edinburgh. Havell father printed and coloured some of the double elephant folio sheets in 1827-8 after which Havell took on those tasks himself, establishing himself as a master of aquatint. Among his other important works in the medium are the plates for Mrs E. Bury Selection of Hexandrian Plants (London, 1831-4). In 1839, at Audubon invitation, Havell moved with his family to New York and embarked on a new career as a landscape painter in the style of the Hudson River school, while also working as an engraver. He settled in the Hudson River villages of Ossining (1841) and Tarrytown (1857) but painted throughout north-eastern America. View of Deerfield, Massachusetts (1847; Hist. Deerfield, MA) is characteristic of his quietly romantic idealization of his subjects. Niagara Falls from the Chinese Pagoda (1845; New York, Pub. Lib.), engraved by Havell after one of his paintings, is among the best known of his American aquatints. Though his reputation rests largely on his work for Audubon, his original subjects gave him greater opportunities to display the full range of his aquatint technique. Part of the Havell family






Edouard Vuillard
All the Edouard Vuillard's Oil Paintings




Supported by oil paintings and picture frames 



Copyright Reserved